Vad vi erbjuder

Pedagogiskt arbetssätt



Språkets betydelse

Språket är grunden till en trygg utveckling för alla barn. Att ha ett språk och att kunna kommunicera med andra är en förutsättning för att förstå sin omvärld, stärka sin självkänsla och interagera med andra. Barnet lär sig i samspel med andra via appropriering, det vill säga att barnet tar till sig av andras kunskaper och gör dem till sina egna

På språkträdets Förskola arbetar vi med språkutvecklande aktiviteter för att stärka barnens kommunikationsförmåga samt läs- och skrivutveckling.

Högläsning och möjligheten till varierad litteratur är viktiga delar för språkstimulansen. I förskolan ska det finnas tillgång till barnlitteratur för alla åldrar och i lärmiljön ska det för alla barn finnas tillgängligt material som både stimulerar och utvecklar barns skriftspråk.

Vår undervisning 

Hos oss på språkträdets förskola arbetar vi med att dela in barnen i olika grupper, detta för att ett utmanande ska ske hos barnen samt en utveckling. Vi fokuserar mycket på att dela in tillsammans med jämbördiga, kopplat till intresse och behov.

Vi som pedagoger ska alltid finnas till stöd, och vara aktivt deltagande 

Språk och kultur

För att barnen ska få ta del av olika normer och värden, vill vi utveckla ett kulturarv hos barnen och synliggöra olika kulturer och traditioner. Ett av förskolans prioriterade mål från vårt styrdokument, läroplan för förskola, är "förskolan ska ge barnen möjlighet att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och ­förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala Kulturlivet"

För att barnen ska få ta del av dessa mål får de möta olika kulturer, högtider och språk genom filmer, böcker och musik. Vi lyssnar på musik och böcker på olika språk samt belyser både svenska och icke svenska högtider. 

Proximal Utvecklingszon

Vår läroplan för förskola säger att "Utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och det barnen visar intresse för samt i det kunnande och de erfarenheter som barnen tidigare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper".  På förskolan Språkträdet arbetar vi utifrån detta synsätt genom att vi utmanar barnen att lära sig mer utifrån barnets proximala utvecklingszon. Den proximala utvecklingszonen syftar till den zon där barnet kan erövra nya kunskaper med stöd av andra. På vår förskola utmanar vi ständigt barnet med nya kunskaper med stöd av engagerade pedagoger och via den sociala interaktionen med kamrater.

Scaffolding

I vår pedagogik tillämpar vi något som kallas scaffolding vilket innebär att vi lägger stor vikt vid att bygga in stöttning i undervisning. Vi stöttar och förtydligar innehållet genom bildstöd, TAKK och ett expansivt språk. Detta ökar chanserna för alla barn att kunna ta till sig nya kunskaper.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång